Вы здесь

Постановление Правительства № 690 от 31 мая 2016 г. «Об утверждении Отзыва на поправки, представленные по проекту Закона о внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты»

Вышел журнал "БНК" № 4 2024 года.

Розничная цена журнала 240 леев.


Вышел журнал "БНК" № 1/2 2024 года.

(Налоговый кодекс с комментариями)

Розничная цена журнала 500 леев.


Подписка на 2024 год

без доставки - 2580 леев
с доставкой - 2700 леев


Постановление Правительства № 690 от 31 мая 2016 г. «Об утверждении Отзыва на поправки, представленные по проекту Закона о внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты»
Monitorul Oficial № 156 от 07.06.2016 г.
 
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă şi se prezintă Parlamentului Avizul asupra amendamentelor la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative. 

    PRIM-MINISTRU                                               Pavel FILIP

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 690
din 31 mai 2016
 
AVIZ
asupra amendamentelor la proiectul de lege
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

    I. Guvernul a examinat amendamentele înaintate de către deputaţii în Parlament la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (nr.108 din 17 martie 2016), şi comunică următoarele.
    1. Amendamentele VH nr.193 din 18 aprilie 2016 referitoare la completarea art.513 şi art.103 alin.(1) pct.5) din Codul fiscal nu se susţin, dat fiind faptul că, potrivit art.6 alin.(8) lit.c) din Codul fiscal, unul dintre principiile impozitării este echitatea fiscală, care presupune tratarea egală a persoanelor fizice şi juridice care activează în condiţii similare, în vederea asigurării unei sarcini fiscale egale. 
    În acest context, instituţiile de învăţămînt publice ar fi mai favorizate în raport cu cele private, ceea ce ar determina creşterea inechităţii fiscale, ca urmare a aplicării unui tratament fiscal diferit. Astfel, tratamentul fiscal urmează să fie acelaşi pentru toate instituţiile de învăţămînt, indiferent dacă sînt publice sau private. 
    Totodată, veniturile obţinute din desfăşurarea activităţilor ce nu ţin de procesul educaţional, prevăzute în Codul educaţiei (chirie, activitate de producţie, prestarea serviciilor de calcul etc.), urmează a avea acelaşi regim de impozitare ca şi pentru agenţii economici care obţin venituri din activităţi similare. Or, în caz contrar, ele ar cădea sub incidenţa noţiunii de „ajutor de stat”, reglementată de Legea cu privire la ajutorul de stat nr.139  din 15 iunie 2012, reprezentînd o măsură ce va denatura concurenţa.
    Instituţiile de învăţămînt funcţionează în condiţii de autonomie financiară, inclusiv privind dreptul instituţiei de a-şi organiza activitatea independent şi a se autogestiona financiar prin managementul eficient al mijloacelor băneşti şi al patrimoniului statului, de a-şi exercita activitatea fără nici un fel de ingerinţe ideologice, politice sau religioase, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţă cu opţiunile şi orientările strategice naţionale ale dezvoltării învăţămîntului şi a sectorului de cercetare, dezvoltare şi inovare, stabilite prin lege şi documente de politici.
    2. Amendamentele SS nr.30 din 29 aprilie 2016 nu se susţin. La momentul actual, conform art.20 lit.i) şi i1) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997, patrimoniul primit de către persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova şi casele de copii de tip familial cu titlu de donaţie constituie sursă de venit neimpozabilă, iar persoana care efectuează donaţii se consideră că a obţinut un venit în mărimea valorii donaţiei efectuate.
    La fel, potrivit art.20 lit.l) din Codul fiscal, ajutoarele primite de la organizaţii filantropice – fundaţii şi asociaţii obşteşti, în conformitate cu prevederile statutului acestor organizaţii şi ale legislaţiei, constituie sursă de venit neimpozabilă.
    În cazul în care aceste donaţii sînt efectuate în scopuri filantropice sau de sponsorizare în folosul autorităţilor publice şi instituţiilor publice specificate la art.51, a organizaţiilor necomerciale specificate la art.52 alin.(1) şi la art.533, precum şi în favoarea caselor de copii de tip familial, cheltuielile aferente acestor donaţii se permit spre deducere în scopuri fiscale în mărime ce nu depăşeşte 2% din venitul impozabil.
    Totodată, menţionăm că veniturile autorităţilor publice finanţate din bugetul public naţional şi ale organizaţilor necomerciale (în cadrul cărora se includ şi fundaţiile) sînt scutite de impozitare.
    Astfel, sistemul fiscal al Republicii Moldova impozitează donaţiile numai la nivel de donator, iar limitările impuse de lege au drept scop prevenirea fenomenului de eschivare de la plata impozitului pe venitul din activitatea de întreprinzător şi/sau impozitului pe venitul din salariu, precum şi de la plata contribuţiilor obligatorii de asigurări sociale şi medicale prin acordarea donaţiilor în schimbul plăţilor salariale.
    În contextul celor expuse, propunerea de completare a art.20 din Codul fiscal  dublează normele care se găsesc deja în Codul fiscal, precum şi creează confuzii privind aplicarea legislaţiei fiscale. La fel, creează confuzii şi normele înaintate la art.24 şi art.42 din Codul fiscal, care vor îngreuna administrarea fiscală, în partea ce ţine de constatarea şi confirmarea documentară a surselor din contul cărora se efectuează donaţiile, îndeosebi în cazul persoanelor fizice cetăţeni care nu au obligaţia ţinerii evidenţei contabile. 
    Totodată, comunicăm că  nu există necesitatea de completare a art.12 din Codul fiscal cu noţiunea de „fundaţie”, deoarece aceasta se regăseşte deja în Legea cu privire la fundaţii nr.581-XIV  din  30 iulie 1999.
    De asemenea, pentru evitarea interpretărilor duale ale prevederilor Codului fiscal în parte ce ţine de regimul fiscal în cazul efectuării donaţilor sub formă de mijloace băneşti, se propune transferarea prevederilor art.42 alin.(3) din Codul fiscal la art.21 din Codul fiscal, concomitent cu includerea unor prevederi privind neimpozitarea donaţiilor efectuate de către persoanele fizice cetăţeni, dacă aceste donaţii nu depăşesc mărimea venitului impozabil.
    Astfel, se propune completarea art. 21 cu alin. (4) cu următorul cuprins:
    „(4) Persoana care face o donaţie sub formă de mijloace băneşti se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea sumei mijloacelor băneşti donate, cu excepţia sumei donate de persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător în partea în care această sumă nu depăşeşte mărimea venitului impozabil.”
    Concomitent, se va abroga alin. (3) al art. 42 din Codul fiscal.
    3. În contextul propunerilor de abrogare a art.42 alin.(3) din Codul fiscal şi de completare a art.21 din acelaşi cod, operarea amendamentului CEB nr.6/281 din 13 mai 2016 se consideră inoportună.
    4. Amendamentul Şt.C nr.261 din 10 mai 2016 referitor la completarea art.VI din proiectul de lege în partea ce ţine de excluderea necesităţii utilizării maşinilor de casă şi control în cadrul desfăşurării operaţiunilor valutare de către instituţiile financiare, considerăm necesar ca oportunitatea introducerii normei date să fie analizată, în mod complex, în cadrul procesului de elaborare a proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (în partea ce ţine de realizarea politicii fiscale şi vamale pentru anul 2017).
    II. Cu referinţă la amendamentele iniţial neacceptate în Avizul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.526 din 29 aprilie 2016, menţionăm următoarele.
    1. În partea ce ţine de amendamentul NJ nr.16/04 din 1 aprilie 2016 referitor la modificarea art.36 alin.(1) din Codul fiscal, comunicăm că se susţine majorarea limitei de deducere în scopuri fiscale a donaţiilor efectuate în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităţilor publice şi instituţiilor publice, organizaţiilor necomerciale, precum şi în favoarea caselor de copii de tip familial, doar în mărime de pînă  la 5% din venitul impozabil, cu condiţia acordării dreptului de deducere în scopuri fiscale a donaţiilor filantropice sau de sponsorizare numai pentru agenţii economici.
    Astfel, art.36 alin.(1) din Codul fiscal urmează a fi modificat după cum urmează: 
    „La articolul 36 alineatul (1), cuvîntul „Contribuabilul” se înlocuieşte cu cuvintele „Agentul economic”, cifra „2” se înlocuieşte cu cifra „5”, iar propoziţia a doua se exclude.”
    2. Amendamentul Şt.C nr.217 din 13 aprilie 2016 referitor la art.VI pct.11 din proiectul de lege se susţine doar în partea ce ţine de stabilirea termenului de 5 ani pentru reportarea pierderilor rezultate din activitatea de întreprinzător.
    Majorarea termenului de reportare a pierderilor rezultate din activitatea de întreprinzător, cu excluderea eşalonării acestora în părţi egale, reprezintă o măsură ce are drept scop susţinerea agenţilor economici în partea ce ţine de perioada de recuperare a investiţiilor şi pierderilor suportate în cadrul desfăşurării activităţii de întreprinzător. 
    3. Amendamentul OR nr.200 din 13 aprilie 2016 referitor la completarea art.94 lit.c) din Codul fiscal în partea ce ţine de excluderea organizaţiilor social-politice drept subiecţi impozabili cu TVA se susţine.
    4. Amendamentul BI nr.14 din 31 martie 2016, în partea ce ţine de aplicarea scutirii de TVA aferent importului rachetelor pentru sistemul antigrindină, precum şi amendamentul AV nr.17 din 30 martie 2016 privind scutirea de TVA şi de taxă vamală a importului turbinelor hidraulice, generatoarelor electrice, părţilor pentru grupuri electrogene şi aparaturii electrice pentru comutarea circuitelor electrice se susţin.
    5. Amendamentul OR nr.42 din 23 martie 2016 cu privire la completarea art.VI din proiectul de lege privind modificarea cotelor accizelor pentru ţigarete din anexa nr.1 la titlul IV din Codul fiscal se susţine parţial, doar în partea ce ţine de majorarea cotelor accizelor aferente ţigaretelor cu filtru. 
    6. Se susţin propunerile înaintate prin pct.III al amendamentului RM nr.3 din 11 aprilie 2016 referitoare la completarea şi modificarea titlului IX şi anexei nr.6 la acesta din Codul fiscal. 
    7. În partea ce ţine de amendamentul Şt.C nr.173 din 31 martie 2016 pct.II privind completarea notei din anexa nr.2 la Titlul IV din proiectul de lege, menţionăm despre susţinerea acestuia în următoarea formulare:
    „3. Prin derogare de la prezenta anexă, cota accizului  se micşorează cu 50% pentru autoturismele cu motor hibrid de la poziţia tarifară 8703.”
    8. Amendamentul V.I. nr.24 din 11 aprilie 2016 pct.12 şi amendamentul Şt.C nr.217 din 13 aprilie 2016 privind excluderea art.IX din proiectul de lege se susţin prin modificarea art.IX din proiectul de lege, în următoarea formulare:
    „Art.IX. –  Legea privind plata pentru poluarea mediului nr.1540-XIII  din  25 februarie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.54-55, art.378), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    „1. Articolul 7:
    la alineatul (1), cuvintele „care importă acest combustibil”se exclud;
    se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
    „(6) Modul de percepere a plăţilor pentru emisiile de poluanţi ale surselor mobile se stabileşte de Guvern.”
    2. Articolul 11:
    în denumirea articolului, cuvîntul „importul” se exclude;
    la alineatul (1), cuvintele „plasate în regim vamal de import”, „care pun în liberă circulaţie astfel de mărfuri pe teritoriul Republicii Moldova” şi „ , pînă la sau în momentul plasării lor în regim vamal de import”se exclud;
    la alineatul (11), cuvintele „se achită în prealabil sau la momentul plasării sub regim vamal de import şi” se exclud;
    la alineatul (2), propoziţia „Responsabilitatea pentru încasarea şi transferul acestor mijloace o poartă Serviciul Vamal.” se exclude;
    alineatele (21) şi (22) se abrogă;
    la alineatul (23), cuvîntul „importate” se exclude;
    la alineatul (3), cuvîntul „importul”se exclude;
    la alineatul (4), cuvintele „pentru importul lor”se exclud;
    se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
    „(5) Modul de percepere a plăţilor pentru mărfurile care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului se stabileşte de Guvern.”
    3. Anexa nr.8:
    denumirea anexei va avea următorul cuprins: 
    „Lista mărfurilor care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului şi normativele de plată”;
    în denumirea coloanei 3, cuvintele „la trecerea frontierei de stat” se exclud;
    nota la anexă va avea următorul cuprins:
    „* 2903 30 800 Substanţe care sînt alternative şi de tranziţie în raport cu substanţele ce distrug stratul de ozon (HFC-134a 1,1,1,2-Tetrafluoretan; HFC-152a 1,1-Difluoretan; HFC-125 Pentafluoretan; HFC-32 Difluoretan; HFC-23 Trifluoretan).”
    În contextul modificării art.IX din proiectul de lege, amendamentul DJ-8 nr.136 din 1 aprilie 2016 referitor la  art.IX din proiectul de lege şi amendamentul OR nr.56 din 11 aprilie 2016 privind modificarea şi completarea pct.7 din art.IX din proiectul de lege se consideră inoportune.
    9. Cu privire la amendamentele IL nr.31 din 11 aprilie 2016 şi Şt.C nr.217 din 13 aprilie 2016 referitoare la excluderea din proiectul de lege a art.XXVI, menţionăm susţinerea acestora.
    În partea ce ţine de celelalte amendamente, care nu au fost menţionate supra, Guvernul îşi reiterează poziţia exprimată în Avizul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.526 din 29 aprilie 2016.
    III. Suplimentar la cele invocate se propune, în redacţia în limba rusă a Codului fiscal, să fie operate următoarele ajustări:
    1. La articolul 20 litera a), cuvîntul „кроме” se înlocuieşte cu cuvîntul „исключительно”;
    2. La articolul 35 alineatul (3), cuvîntul «куратор» se înlocuieşte cu cuvîntul «попечитель», iar cuvintele  «законный попечитель» înlocuiesc cu cuvintele «законный опекун».
    La fel, se propune completarea art.XIII pct.31 din proiectul de lege cu propunerea de completare a art.301 cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
    „(5) Regulamentul privind asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală de către organele vamale se aprobă de Guvern.”